Friends, Flemish, countrymen, lend me your ears !

Posted: September 3, 2013 in islam, Politics, Racism, Religion, Society, Uncategorized
Tags: , , , ,

Image

Beste Filip,

Shakespeare was een beleefd man. Hij liet Marcus Antonius nog een beetje rond de pot draaien in zijn befaamde speech in “Julius Caesar”. U weet wel, dat stuk over die italiaan die verliefd was op de Egyptische moslima Cleopatra en die de Belgen de dapperste onder de Galliërs noemde om ze daarna meteen genadeloos in de pan te hakken, want “Romeins volk eerst”, dacht de ploert. Waren we toen al onafhankelijke Vlamingen geweest, de Juul was zo gemakkelijk niet weggekomen … ik hoor het u al zeggen … het was allemaal de schuld van die mietjes van Walen, zelf halve italianen eigenlijk, de luie Diruponen. Maar we dwalen af. Ik had het over Marcus Antonius die Caesar kwam begraven en “en passant” een paar woordjes voor Brutus, Juul’s aangenomen zoon, over had:

“Friends, Romans, countrymen, lend me your ears;
I come to bury Caesar, not to praise him.
The evil that men do lives after them;
The good is oft interred with their bones;
So let it be with Caesar. The noble Brutus
Hath told you Caesar was ambitious:
If it were so, it was a grievous fault,
And grievously hath Caesar answer’d it.
Here, under leave of Brutus and the rest –
For Brutus is an honourable man”

“For Brutus is an honourable man” … Ik moest aan u denken, want ook ik heb heb aan Vlaanderen het een ander te zeggen, op deze begrafenis van het door u vermoorde fatsoen.

Ik heb het geprobeerd, echt waar.
“For the Flup is an honourable man”: ik heb geprobeerd het uit mijn bek te krijgen, maar met de beste wil van de wereld, het is me niet gelukt. Maar ja, ik ben dan ook geen Shakespeare. Ik ga het u dus maar rechtuit zeggen, want vandaag, met uw “keigrappige” tweet, bent u de Tiber overgestoken en is voor mij de teerling geworpen: ik heb het helemaal gehad met u, u maakt mij kotsmisselijk, u maakt mij ziek en u geeft mij zin om u “unguibus et rostro” (vertaalbureau Bart kan u helpen hier) te bestrijden.

Niet dat het u zal interesseren, maar ik vertel er graag nog even bij waarom.
Omdat ik niet hou van leugenaars, bijvoorbeeld. Niet van zwarte, niet van gele, niet van rooie en al helemaal niet van witte leugenaars. En laat u zich nu toevallig in die klasse bevinden. O nee, ik ga niet weer beginnen zeuren over racisme, daar bent u al, via uw partij, voor veroordeeld. Stel je voor dat iemand zou zeggen “Zet die ploat af” als ik er weer over begin. Nee, ik ga het hebben over die eigenste waarden waarvan u beweert dat ze de grondslag zijn van de Europese beschaving en waarvan de gelijkheid tussen mensen er een is.

“Ha ! En zie jij op die foto een vrouw die gelijk is aan de man misschien ?” Ik hoor uw triomfantelijk geroep al door de ether schallen. Game, set and match.

Momentje, beste Filip. Bear with me. Ik zie op die foto twee personen in een zwart gewaad, gemeenzaam gekend als een boerka, en twee ogenschijnlijke vuilniszakken. Uit de lengte van die twee personen leid ik af dat één een volwassene is en één een kind. Aangezien de boerka typisch een vrouwelijk kledingstuk is, ga ik er dus van uit dat het over een vrouw en een klein meisje gaat. Dat is wat ik zie. De boerka zal je niet snel in het Europese landschap tegenkomen, in België zouden er iets meer dan tweehonderdvijftig gesignaleerd zijn, als ik het goed voorheb … en toch doen zij u in een paniek, in een razernij slaan die zijns gelijke niet kent.

Ik ga het u maar eerlijk bekennen: ik ben er zelf geen grote favoriet van omdat ik vermoed dat er een grote mate van ongelijkheid tussen de man en de vrouw aan te pas komt en ik ben er geen grote favoriet van omdat de boerka wijdverspreid is in landen waar de sharia-wet geldt en daar ben ik al helemaal geen voorstander van.

“Ha ! Zie je wel ? Waarover discussiëren we hier nog ? We zijn het gewoon roerend eens ! Bolleken voor A ?”

Nog een momentje, Filip. We zijn het verre van met elkaar eens. Ik ken geen vrouwen die boerka’s dragen en ik heb zo een zondags gevoel dat u er ook geen eentje kent, want u zou er niet in de buurt van een gezien willen worden. Paparazzi zouden u daar wel eens een flinke loer kunnen draaien en een verkeerd fotootje is toch zo gauw gemaakt ! Maar ik heb vier jaar in China verbleven. Ik kan het u aanraden, zo eens buiten België komen, dat doet een mens deugd, Filip. Doen, man ! Maar goed, in China dus lopen er miljoenen en miljoenen van die onopvallende vrouwtjes rond (zonder boerka uiteraard, want .. ah ja ! … ze willen juist niet opvallen) die zich gedragen als de schaduw van hun man. En public, welteverstaan. Maar ga eens bij die fijne gezinnetjes thuis kijken wie er de scepter zwaait en de knip op de portemonnee houdt. Juist, diezelfde kwezeltjes. Topdiplomaten, noem ik ze: de mannetjes wat met hun veren laten pronken voor de buitenwereld maar achter de schermen zelf aan de touwtjes trekken. Waarmee ik slechts wil zeggen dat schijn soms bedriegt, maar om dat te weten moet u wel al eens in andere contreien dan de Vlaamse komen. Eva Brems, die binnen het Centrum voor Mensenrechten aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Gent voor het eerst onderzoek deed naar de boerka in België, zegt in “De Standaard” van 8 mei 2012 dat ze dwang niet uitsluit, maar dat ze, onder de ondervraagde groep, niemand heeft gevonden die de gezichtssluier onder dwang draagt. Dat is punt éen. Let me guess: you’re not impressed.

Goed dan, voor punt twee ga ik eens meestappen in uw redenering: een vrouw in een boerka is een vrouw die wordt onderdrukt, zegt u. Laat ons eens aannemen dat het zo is. Dan gaat u zo een vrouw dus vergelijken met … een zak afval. Proficiat ! Faut le faire (nvdr: in vertaling “je moet het maar doen”). Een slachtoffer dat al op de grond ligt, reeds onderdrukt wordt, daar gaat u met uw “bottinekes” nog even bovenop staan. Hahaha ! Lachen, gieren, brullen !!!

Ik lees al de reacties op Twitter:
“Boerka dr unaniem gestemde wet verboden i Belgie. Terecht. =ontmenselijking vd vrouw. Versch is dus : vuilzak=nuttig voorwerp” (van uw “brother-in-arms” Gerolf Annemans).
“Boerka/vuilzak-tweet blijkbaar controversieel bij politiek correcten. Snap h/ niet! Vgl boerka met vuilniszak… Boerka ontmenselijkt” (van uzelf)!

U snapt het weerom niet. U snapt eigenlijk zelden iets als er heisa is rond uw persoon of uw acties, valt mij op. Uw zelfkennis is bedroevend laag, mijn waarde, maar niet getreurd, ik kan u in eer en geweten zeggen: u mist niets, maar dan ook echt niets !

Want degene die er ook nog in slaagt een kind in deze gore vergelijking te betrekken, is serieus ziek. Indien het u is ontgaan, meneer Dewinter (want Filip krijg ik ook niet langer uit mijn strot), onder ieder kledingstuk -of dat nu een boerka, een regenboog T-shirt of een Pierre Cardin hemd is- schuilt een mens, een mens die al dan niet zelf heeft beslist om dat kledingstuk aan te trekken, en dikwijls is dat een mens met meer gevoel in zijn of haar kleine teen dan u in geheel uw lompe lijf en spoorloze hersenen. En soms is dat een kleine mens, een kind, een die u in een van uw bevlogen speeches ongetwijfeld de “hoeksteen van de volgende generatie” zal noemen maar een waar u vandaag ongegeneerd op kakt, omdat het er een beetje anders uitziet. Een kind, te jong om zelf al zijn keuzes te maken en onderdrukt (ik volg enkel uw logica !) door die boerka, dát kind zet u bij het afval. En daarom noem ik u een leugenaar van het ergste soort, want degenen die niet voor zichzelf kunnen opkomen, die stampt u liever nog wat verder de grond in door criminele tweets als deze. Gelijke rechten, gelijke kansen ? Laat me niet lachen. Het zal u worst wezen ! In uw kruistocht om de islam de genadestoot toe te brengen, doet u zelf constant wat u de islam verwijt: u gebruikt -misbruikt !- schaamteloos de zwaksten voor het bereiken van uw eigen doel. U bent de schaamte ver, heel ver voorbij.

Laat u het me dan ook vooral NIET weten als u denkt nog dieper te kunnen vallen …

Shakespeare leeft voort, zelfs in Vlaanderen. In 1997/1998 bewerkten Tom Lanoye en Luk Perceval een aantal van zijn koningsdrama’s tot een twaalf uur durend spektakel, in een taal die de mijne is en (helaas) ook de uwe. Het stuk heet “Ten Oorlog !” Welaan, dan, schrijvend Vlaanderen, scherpt uw pennen en uw woorden, “for there’s something rotten in the state of Flanders”.

(Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 24 februari 2013 op mijn blog “Sleepless in Ghent” op het JUX blogplatform. Door de dreigende stopzetting van dat platform, neem ik het artikel hier over)

Leave a Reply

