Open brief aan het UCI

Posted: March 20, 2016 in Crime, Facebook, justice, Sports

(Deze post heb ik oorspronkelijk gepubliceerd op Facebook op 16 maart 2016)

0025

(foto via Sporza)

Beste bestuursleden van het UCI,

Femke Van Den Driessche is 19 jaar oud.
(pauze) (stilte) …
Ik herhaal: Femke Van Den Driessche is 19 jaar oud.
(pauze) (stilte) …
En volgens u komt zij in aanmerking voor levenslang … (stilte)

Femke Van Den Driessche, die, zoals u ongetwijfeld al hebt vernomen, 19 jaar oud is, heeft uw uitspraak niet afgewacht en heeft zelf haar conclusie gisteren al getrokken: zij hangt haar fiets aan de haak. Het motortje in haar hoofd sloeg niet meer aan, vermoed ik. Veldrijden is voor haar het verleden. De toekomst ? Die hangt daar voorlopig bij haar fiets, niets te doen.

Ik zat gisteren op kantoor, toen mijn wielertoeristische collega langskwam en zei dat Femke Van Den Driessche had beslist te stoppen met veldrijden.
“Ze is pas 19”, zei hij er nog bij.
“Jammer voor haar”, zei ik, nog half in mijn spreadsheets gedoken en dus ook met aandacht maar op half.
“Inderdaad”, zei mijn collega, “maar met een levenslange schorsing en een boete van 50.000 EURO als een zwaard van Damocles boven haar hoofd zat er niet veel anders op, zeker ?”

Ik garandeer u, beste bestuursleden: de tijd dat het kost om met zo een mededeling de aandacht van “half” naar “full” te krijgen is een fractie van een seconde. Veel minder, in ieder geval, dan u nodig heeft om “le-vens-lang” uitgesproken te krijgen. Ik geef toe: het WK veldrijden lag ook al weer een paar weken achter ons en ondertussen had de Kannibaal twee Sportpaleizen laten vollopen en dan gaat zo een Femke-historie al een beetje aanleunen tegen de uitgang van het geheugen. Spijtige zaak, maar wie een fout maakt moet op de blaren zitten en patati en patata, so let’s move on. Zo gaat dat in de wereld.

Tot je plots met de neus op de nieuwe feiten gedrukt wordt waar je niets van afwist: Femke Van Den Driessche, die volgens welingelichte bron pas 19 jaar zou zijn, zou volgens het UCI levenslang geschorst moeten worden en beboet met een boete van 50.000,- EURO omwille van … mechanische doping. Dat is: doping, intraveneus toegediend aan een fiets via het frame in de vorm van een motortje. Het is een magistrale bereiding. In de doordeweekse fietsothekerszaak zal je het niet vinden. Bijwerkingen ? Nat worden in de materiaalpost. En op de bijsluiter stond ook nog: buiten het bereik van kinderen houden.

Maar sta mij toe even een zijsprongetje te maken. De laatse keer dat ik in mijn pen kroop was naar aanleiding van een verkrachtingszaak, hier bij ons om de hoek, bij wijze van spreken. Het gebeurde in een radiostudio. De ether zinderde. De dader, die de verkrachting zonder verdoezelen bekend had, kreeg door een Hof, samengesteld uit drie rechters, “opschorting van straf” en een boete van 4.500,- EURO als schadevergoeding voor het slachtoffer. Laat mij volstaan met te zeggen dat de uitspraak nogal wat deining veroorzaakte, waarmee ik niet wil beweren dat de rechters niet in eer en geweten tot hun vonnis zijn gekomen.

Maar ziet u dat bedrag, beste bestuursleden ? 4.500,- EUR, voor een aanslag op de fysieke integriteit van een tweede partij met mogelijks mentaal trauma voor ettelijke jaren als gevolg. Er werd, zo zeiden de rechters in hun vonnis, rekening gehouden met het schuldbesef bij de dader en men wilde niet de rest van zijn leven hypothekeren.

Indien we er van zouden uitgaan dat de beschuldiging dat Femke Van Den Driessche, tot gisteren een beloftevolle 19-jarige wielrenster, op de hoogte was van de sjoemelhardware in haar fiets en dus de intentie had fraude te plegen, dan heeft zij enkel schade en trauma aan zichzelf toebedeeld. En met dat schuldbesef komt het ook wel goed, durf ik te verwedden. Of wil u nog beweren dat zij, nog voor ze de gezegende leeftijd van 20 heeft bereikt, in haar eentje onherstelbare imagoschade aan het wielrennen heeft berokkend, die volgens u ter waarde van 50.000,- EUR kan gevaloriseerd worden ? Ik kan tegen een grapje, maar zoals een van onze voormalige premiers zei: “Teveel is trop en trop is teveel !”

Beste bestuursleden van de UCI, welke paddo’s waren dat waar u had aan gezeten toen u zich uitsprak voor een levenslange schorsing en een boete van zo een omvang ? Het moet in ieder geval straf spul geweest zijn. En toch vertrouw ik erop dat u mij ongetwijfeld zeer eloquent zal kunnen uitleggen waarin hem precies het verschil schuilt tussen een epo dopingzondaar die gemiddeld tussen de twee en de vier jaar schorsing aan zijn been krijgt en een kindvrouw die een versleuteld fietsje zou hebben gekregen, waarop ze in die fameuze wedstrijd dan nog niet heeft gereden, en daar levenslange schorsing voor dreigt te krijgen. Want, ziet u: ik snap het niet. Behalve dat het blijkbaar bazooka-seizoen is: Mario Draghi haalde er een uit de kast en slaagde er niet in meer dan een deuk in een pakje boter te slaan. En nu de UCI dus. Het doet mij denken aan een filmpje dat ik deze week op YouTube zag: een Brit gebruikte een draagbare raketlanceerder … om zijn sokken uit te trekken. Lachen, gieren, brullen ! … Alleen heb ik het gevoel dat zijn volgende filmpje wel eens over u zou kunnen gaan.

Wat u ook beslist over die schorsing op het einde van de week doet er eigenlijk al niet meer toe. Door die bazooka boven te halen om op een mug te schieten, heeft u zich eigenlijk behoorlijk irrelevant gemaakt: de fiets van Femke Van Den Driessche hangt aan de haak, van haar zal uw imagowinkeltje geen last meer hebben. Maar ik zou u toch ten zeerste aanraden die boete nog eens grondig te herbekijken en uzelf de vraag te stellen: welke zotte dingen heb ik gedaan in mijn jeugd ? Hoe matuur was ik op die leeftijd ? En: vanwaar komen al die nullen ???

Als het kan helpen, hier is nog een klein geheugensteuntje wat ik u gratis en voor niks aanreik. Doe eens een search op google en typ in: sjoemelsoftware. U komt ongetwijfeld op een pagina terecht waar u nog veel meer gaat leren over, jawel !, motortjes. Klik dan verder op de links beneden aan de pagina zoals daar zijn: “De kluit belazeren”; “Corruptie”; “Doden door te hoge uitstoot”. Het zal u verbazen wat voor fraais daar allemaal te lezen valt. En als laatste stap in uw onderzoek, doe dan eens een search op dit: “In het sjoemelsoftware schandaal: wie van de verantwoordelijken heeft er levenslang verbod gekregen nog een managementfunctie op te nemen en wie betaalt wat uit eigen zak ?”. Wil u een hint over het juiste antwoord, kijk dan naar mijn vette knipoog.

Met onbegrijpende groet.

P.S. Kan iemand dit bericht bevestigen: Femke Van Den Driessche, die zou pas 19 jaar oud zijn ?!

Leave a Reply

